Dicționar de termeni auto

dictionar

Am elaborat un scurt dicționar ce cuprinde termenii cei mai utilizați în „limbajul auto” și în întrebările chestionarelor de la examenul teoretic.

Sunt evidențiați și câțva termeni tehnici din cadrul capitolului de MECANICĂ, redus la număr, pentru a evita supraîncărcarea prezentului material.

Găsiți totalitatea denumirilor specializate ce definesc construcția și funcționarea sistemului tehnic al autovehiculului în CĂRȚILE prezentate pe site.

Trimiteți cuvinte, termeni, expresii, fraze, neînțelese sau care credeți că pot ajuta și pe alții!

A:

ABS – Sistemul ABS (engleză anti-lock braking system) este un sistem pentru vehicule motorizate ce previne blocarea roților în timpul frânării. Aceasta prezintă două avantaje: permite șoferului să păstreze controlul direcției în timpul frânării și scurtează distanța de frânare.

Acostament – Fâșie laterală din platforma unei șosele, de obicei nepavată, situată la marginea părții carosabile (servește pentru siguranța circulației, scurgerea apelor, circulația pietonilor și la depozitarea materialului de întreținere).

Acvaplanare – Derapaj (pierderea contactului pneului cu carosabilul) al unui autovehicul care se deplasează cu viteză mare, provocat de existența unei pelicule de apă între șosea și pneuri.

Aderența – Forța care menține alăturate două corpuri aflate în contact și care trebuie învinsă pentru a permite rularea unuia peste celălalt (aderența dintre roțile unui vehicul și șosea).

Airbag – Pernă de aer, dispozitiv de siguranță pentru autovehicule sub forma unui balon din material flexibil, proiectat să se umfle rapid în cazul unei coliziuni, pentru a preveni lovirea pasagerilor de obiectele dure din interiorul autovehiculului.

Amenajări rutiere – Totalitatea construcțiilor, dispozitivelor și mijloacelor tehnice amplasate pe drumul public în scopul asigurării securității rutiere, fără a fi destinate semnalizării rutiere.

Anvelopă – Înveliș de protecție al camerei de aer a unei roți de vehicul, confecționat din cauciuc, sub formă toroidală (tub circular) cu funcția principală de a permite un contact adecvat de aderență și frecare cu carosabilul, permițând accelerația, frânarea și conducerea vehiculului.

B:

Banda de urgență – Este subdiviziunea părții carosabile ce se află întotdeauna în extremitatea de pe partea dreaptă a sensului de circulație și are ca scop staționarea vehiculelor aflate în dificultate tehnică sau în situații de urgență. Aceste benzi nu sunt destinate circulației în mod curent a autovehiculelor.

Banda (benzile) reversibilă (reversibile) – Se află situată (situate) întotdeauna lângă axa drumului pentru circulația autovehiculelor fie într-un sens fie în altul în funcție de intensitatea traficului.

Braca – A orienta roțile directoare ale unui autovehicul pentru a vira.

C:

Cifra octanică (CO) – Caracteristică benzinei, reprezintă rezistența la autoaprindere a combustibilului, adică rezistența la detonație a carburantului utilizat la motoarele cu aprindere prin scânteie.

Cifra cetanică (CC) – Caracterizează ușurința la autoaprindere a combustibilului (motorina) pentru motoarele cu aprindere prin compresie și este unul dintre principalii indicatori care caracterizează calitatea unui combustibil pentru motoarele diesel.

Catalizator (convertizor catalitic) – Componentă a sistemului de evacuare a gazelor rezultate în urma arderii combustibilului, care transformă gazele de ardere în gaze cvasiinofensive, eliminând în acest fel o parte important a poluanților (reduce emisiile de noxe).

Criblură – Piatră dură, spartă mărunt, folosită la lucrări de asfaltare.

D:

Detonaţia – Reprezintă un fenomen de ardere anormală a amestecului carburant, caracterizat prin apariţia nucleelor de flacără rece, care se propagă, generând zone în care amestecul aer-combustibil se autoaprinde.

E:

EURO I, …, EURO VI – Standarde de poluare din Uniunea Europeană (NORME impuse producătorilor, privind construcția de autovehicule cât mai puțin poluante).

G:

Geometria roților– Se referă la unghiurile direcției: de cădere (de carosaj), de convergență (sau divergență), de fugă, voit create de constructor pentu a conferi stabilitate și siguranță în exploatarea autovehiculului.

GPL – Prescurtare pentru Gaz Petrolier Lihefiat, combustibil utilizat la unele autovehicule.

H:

Habitaclu – Spațiu amenajat într-un autovehicul, într-o aeronavă … (pentru echipaj, călători, poștă etc).

I:

ITP – Reprezintă acronimul pentru Inspecție Tehnică Periodică și se referă la verificarea periodică a autovehicululor, ce trebuie efectuată la anumite perioade stabilite de lege, în funție de destinația de utilizare a acestora.

L:

Lumina de întâlnire – Faza scurtă, ce luminează la aprox. 30 m în fața autovehiculului.

Lumina de drum – Faza lungă, ce luminează la aprox. 100 m în fața autovehiculului.

Luneta – Este geamul montant în partea opusă a parbrizului sau geamul din spate al autovehiculului.

M:

Martor de bord – Indicator luminos de la bordul unui autovehicul care se aprinde pentru atenționarea în legatură cu una dintre funcțiile mașinii.

Masa totală maximă autorizată – Reprezintă masa maximă stabilită prin omologare în cadrul unei instituții și de către o autoritate competentă, pe care o poate avea un autovehicul și se referă la greutatea totală a vehiculului plus încărcătura pe care o poate transporta.

Mijloc tehnic omologat, certificat si verificat metrologic – În domeniul auto, se referă la dispozitivul care stabilește concentrația de alcool în aerul respirat, sau destinat măsurării vitezei, sau prin care se face proba altor încălcări ale regulilor de circulație.

Moped – Ciclomotor, este un vehicul hibrid între motocicletă si bicicletă care are o viteză maximă de 45 km/h.

N:

Noxă – Reprezintă agentul sau factorul de împrejurare care exercită o acțiune nocivă asupra organismului și se răspândește în atmosferă în urma unui proces tehnologic.

O:

Osie – Arbore sau ax terminat la cele două capete cu fusuri, pe care sunt montate roțile unui vehicul rutier.

P:

Parbriz – Placă transparentă așezată în partea din față a unui vehicul, care protejează pe conducător de vânt, de praf etc.

Partea carosabilă – Reprezintă componenta unui drum public destinată circulației autovehiculelor.

Pneu – Ansamblul format din anvelopă și o cameră cu aer comprimat, servind la fixarea roților anumitor vehicule.

R:

RAR – Este acronimul pentru Registrul Auto Român, organismul de specialitate și singura autoritate rutieră desemnată de Ministerul Transporturilor în domeniul siguranței rutiere, vehiculelor rutiere și modului în care acestea afectează mediul înconjurator.

RCA – Este acronimul pentru Răspundere Civilă Auto și este termenul folosit pentru a face referire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pe care fiecare proprietar de autovehicul trebuie să o încheie pentru a putea circula pe drumurile publice din România.

Rovinieta – Este taxa platită de către conducătorii auto pentru a circula pe rețeaua de drumuri naționale aflate în afara orașelor sau în intravilanul reședințelor de județ și al municipiilor.

RPM – Este acronimul pentru rotații pe minut, unitatea de măsura în care se măsoară turațiile.

S:

Servodirectia – Reprezintă o componentă a sistemului de direcție la autovehicule, care are rolul de a micșora efortul necesar pentru schimbarea direcției, în mod special la viteze mici și în staționare.

Sistemul de climatizare – Reprezintă instalația care asigură temperatura optimă dintr-un vehicul necesară pentru confortul pasagerilor.

T:

Tempomat – Este un termen care face referire la unitatea ce are scop reglarea vitezei și crearea posibilității de menținere a aceleiași viteze automat.

Termostat – Element important al sistemului de răcire al motorului ce folosește la menținerea constantă a temperaturii de lucru a motorului.

Turometru –Instrument care indică numărul de rotații pe minut ale unui motor sau ale unei mașini rotative. Sinonim cu tahometru.

V:

Vâscozitate – Însușirea unui fluid de a fi vâscos, de a opune rezistență la curgere.

Viteza de croazieră – Este viteza la care se poate rula mediu constant cu autovehiculul pentru un consum optim al combustibilului și o uzură minimă a motorului.

Z:

Zona pietonală – Reprezintă zona special dedicată circulației pietonilor în care autovehiculele se supun unui set de reguli speciale de circulație, viteza maximă fiind de 5 km/h.

Zona rezidentială – Este acea zonă dintr-o localitate în care se aplică reguli speciale de circulație, viteza maxim admisă fiind de 20 km/h.

NOTĂ:

A abroga – A anula o lege, o dispoziție oficială.

Monitorul oficial – Publicație periodică guvernamentală care cuprinde legi, decrete, acte normative, comunicări și dispoziții oficiale etc.

Trimiteți cuvinte, termeni, expresii, fraze, neînțelese sau care credeți că pot ajuta și pe alții!

ONLINE din librăriile Alexandria aici

Categoria B – Cartea începătorilor isteți

Preț: 30 lei

 Ghid de pregătire progresivă

Preț: 50 lei

Redobândirea permisului de conducere suspendat

Preț: 30 lei

Cartea de MECANICĂ utilă pentru obținerea PERMISELOR și ATESTATELOR PROFESIONALEPreț: 60 lei

↑ home ↑

Un gând despre “Dicționar de termeni auto

  1. Pingback: Importanța panourilor adiționale | EXAMEN RUTIER

Lasă un comentariu