Cine are prioritate?

Am primit zilele trecute o imagine și un răspuns în cadrul unei „dispute” cu unul dintre cititori, la articolul Prioritate: stop – cedează trecerea. Le reproduc mai jos:

„Stimate domn, m-am tot gandit la o situatie unde la o intersectie chiar daca aveti cedeaza sau stop in dreapta nici dumneavosatra sa nu dati prioritate de dreapta.
Rog sa downlodati poza din link-ul de mai jos : (imaginea de mai sus)
este un exemplu clar de intersectie in romania, iar conform teroriei dumneavoastra de prioritate de dreapta si de definitie a intersectiei masina rosie ar trebuie sa acorde prioritate de dreapta ambelor masini. Eu pun pariu ca in trafic, nici o data daca sunteti masina rosie nu o sa dati prioritate de dreapta pe rand masinilor verzi si albastre. Astept cu nerabdare explicatia lipsei prioritatii de dreapta la masina verde😊”

Iar acum citez câteva fragmente din răspunsul meu:

„Într-adevăr imaginea trimisă este interesantă, iar analizarea ei poate constitui o capcană pentru mulți conducători auto.
Părerea mea este că imaginea despre care discutăm nu este constituită dintr-o singură intersecție ci sunt cinci intersecții. Să mă explic:
– O intersecție este cea în cruce, cea centrală în care se intersectaeză axele orizontală cu cea verticală. Aici se aplică regula priorității de dreapta pentru cei aflați la egalitate, respectând indicatoarele aflate la intrarea în intersecție. Deci cel roșu dă prioritate de dreapta celui verde.
– Și patru intersecții aflate la dreapta fiecărui sens de mers, formate dintre SCUARURILE aflate la dreapta și la stânga axelor orizontale și verticale și marginea drumului din dreapta. Aici, cei care ies, pe „cedează trecerea” (respectiv vehiculul albastru) trebuie să dea prioritate celor cu care se intersectează și care vin pe direcția verticală (respectiv vehiculului roșu) pentru că se intersectează cu un drum prioritar pe care nu există nici un indicator pentru direcția de mers înainte, asemănător exemplului de mai jos:

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este image-3.png

Vreau să mă fac cât mai bine înțeles:
– În partea dreapta sus, sunt două intersecții: una formată din axa orizontală și scuarul respectiv și una și una formată din același scuar și marginea din dreapta a drumului. Pentru a înțelege că sunt două intesecții să ne gândim la cea mai uzuală situație din România: pentru direcția înainte funționează un semafor iar pentru direcția dreapta, circulația este reglementată prin semaforul verde intermitent (sau nu) cu „cedează trecerea”. Deci sunt două intersecții cu reglementări diferite.

Aceasta este și situația pe care o analizăm: cei care circulă pe drumul aflat pe axa verticală pe care nu există nici un indicator pe scuar, după trecerea de axa orizontală, pentru direcția de mers înainte, vor primi prioritate de la cei care ies pe „cedează” (cel roșu va avea prioritate față de cel albastru).
Același lucru se întâmplă și pentru cei care circulă din stânga pe drumul cu prioritate dacă virează, prin centru, la stânga. Vor avea prioritate față de cel albastru, dar nu pentru că vin de pe un drum cu prioritate ci pentru că pe scuarul intersecției respective nu există nici un indicator pentru direcția spre înaine (pe axa vericală).
Eu aș completa imaginea cu câte un „cedează” pentru fiecare ieșire la dreapta pe toate sensurile de mers, pentru că și cei care circulă pe drumurile cu prioritate, în noile intersecții create de scuaruri, trebuie să dea prioritate celor cu care se intersectează.”

Apoi am căutat dacă au mai existat „ dezbateri” pe această temă. Am găsit ceva asemănător cu următoarea imagine:

Este un topic mai vechi de pe un forum, lansat la această imagine, dar la care respectivul inițiator al postării nu a primit RĂSPUNSUL LEGAL pe care îl aștepta și care să-i confime faptul că mașina roșie ARE PRIORITATE.

În răspunsuri au fost vehiculate mai multe idei, printre care cea mai persistentă a fost că respectivul drum este un „drum principal” (denumire care nu se regăsește în lege, idee neacceptată de inițiator pentru că nu avea o bază legală) sau „prioritatea de shmecher” sau prioritatea dintre diferite categorii de drumuri (local, comunal, județean, național). Postarea se încheie cu exlamația dezdănăjduită a autorului: „Chiar nu e nimeni in stare sa ofere un articol care sa dea prioritate rosului?” Probabil omul avusese un accident și nu știa cum să demonstreze nici autorităților constatatoare sau altcuiva că el avusese prioritate cu mașina roșie.

Greșeala pe care au făcut-o toți (inclusiv cei care cercetau cazul) a fost că au considerat intersecția ca un TOT UNITAR și nu ca formată din mai multe intersecții (respectiv 5), prin construirea acelor scuaruri, în care se aplică reglementări diferite.

Poate ar fi mai sugestiv pentru unii și poate ar înțelege mai bine situația, dacă scuarurile ar fi constuite la o dimensiune mult mai mare, iar ieșirea „pe cedează” să fie realizată la o distanță apreciabilă față de cea centrală, pentru a nu se confunda lucrurile. Sau tot în acest sens, ideea că se pot construi mai multe ieșiri de pe axa centrală (vericală sau orizontală) spre dreapta, cu raze de curbură diferite sau cu o alte configurații (drepte sau curbe), toate acestea constituind intersecții de sine stătătoare la ieșire, cu reguli diferite de față de intersecția centrală.

Sper că articolul va veni în ajutorul celor care nu au găsit încă o soluționare într-o problemă identică sau asemănătoare.

citiți și:

Prioritate: stop – cedează trecerea

Vizitați: canalul YouTube Vasile Varga

Cărțile pentru PERMISE și ATESTATE pot fi achiziționate

 din librăriile Alexandria (direct sau online)

aici

Locațiile Librăriilor Alexandia din țară sunt prezentate

aici

Ghid de pregătire progresivă

Preț: 50 lei

Cartea începătorilor isteți – Categoria B

Preț: 35 lei

Redobândirea permisului de conducere suspendat

Preț: 33 lei

Mecanică – Cartea șoferilor profesioniști – PERMISE, CPI, CPC

Preț: 65 lei

CATEGORIA C+CE – toate întrebările DRPCIV pentru permisul auto

Preț: 50 lei

CATEGORIA D ȘI ATESTATE PROFESIONALE TRANSPORT PERSOANE

Preț: 60 lei

Transport de mărfuri generale și agabaritice. Transport de mărfuri periculoase ADR

Preț: 60 lei

Locațiile Librăriilor Alexandia din țară sunt prezentate

aici

Iar cărțile le puteți procura

aici

↑ Ecranul de start ↑

7 gânduri despre “Cine are prioritate?

  1. PENTRU aceste Prostii care se Regăsesc Acuma azi în Examenul Teoretic ( La Sală) oamenii. NU MAI știu care Regulă se Aplică!!! Regula de Cedează s-au de Stop ???

    Apreciază

    • Problema nu e Prostiile care is acum la examenul teoretic, problema sunt instructorii. drept dovada la o intersectie dirijata prin indicatoare tu pui intrebarea ce regula se respecta. NU SE RESPECTA NICI O REGULA. se respecta indicatorul. regulile se aplica acolo unde nu sunt s-au si-au pierdut valabilitatea indicatoarele

      Apreciază

  2. Pingback: RCA obligatoriu pentru toate mașinile | EXAMEN RUTIER

  3. daca adauga in exemplu lui si banda dedicata la stanga spuneati ca is vre-o 10 intersectii din care 5 suprapuse. N-am stat sa citesc chiar tot, in mare parte aveti dreptate dar nu din motivele explicate.
    . Legislatia e facuta pentru a fluidiza traficul, daca trebuie sa ma opresc la intrarea in intersectie sa ma asigur ca nu circula nimeni pe banda pe care vreau sa intru (adica pe drumul cu prioritate) si apoi iar dupa ce am intrat in mijlocul intersectiiei sa ma asigur in dreapta n-am rezolvat nimic . practic banda mea nu mai este coliniara cum spune legea ci merg din patratel in patratel, iar in ultimul caz trec dintr-o intersectie in care n-am prioritate brusc in alte intersectie in care am. Nu prea a-ti nimerit-o. Iar la final vine definitia intersectiei 16. intersectie – orice încrucisare, jonctiune sau bifurcare de drumuri la nivel, inclusiv spatiile formate de acestea. Cu alte cuvinte squaruririle formate dintre cele 2 strazi dumneavoastra spuneti ca nu sunt incluse in intersectia initiala asa cum spune definitia. Deci toata concluzia dumneavoastra a plecat de la o premiza gresita. ceea ce a desenat domnul acolo nu sunt strazi separate (ar fi avut denumiri diferite), sunt benzi dedicate la dreapta, asa cum sunt si cele dedicate la stanga din mijlocul intersectii. Cu alte cuvinte Nu exista prioritate de dreapta in intersectiile dirijate, nu este specificat nicaieri in cod asa ceva ci doar regula prioritatii de dreapta . Care regula presupune conditia unui viraj la stang. V-ati axat in exemplul domnului atat de mult sa explicati de ce rosu nu da prioritate lui albastru incat nu v-ati dat seama ca de fapt odata la intrarea in intersectie rosu nu e obligat sa acorde prioritate nici masinii verzi. Chiar daca sunt ambele indicatoare CD pe strada(banda) care vrea sa intre rosu nu circula nimeni

    Apreciază

    • Benzile „dedicate” pentru direcția dreapta nu sunt același lucru cu benzile pentru virajul la stânga, care se cheamă benzi de stocare pentru virajul la stânga și care fac parte din intersecție. Intersecția, așa cum este definită în lege cuprinde tot ceea ce este în interiorul acesora (inclusiv benzile de stocare, insulele etc, până la marginile dinspre intersecțe ale scuarurilor laterale. Celelalte margini ale scuarurilor împreună cu drumurile nou create formează alte intersecții.
      Pentru a ne lămuri mai bine că așa este, să presupunem de exemplu una din ieșirile laterale ale intersecției centrale reprezintă intrarea într-un sens giratoriu. În această situație ce reguli se aplică? Mai face parte sensul giratoriu parte din intersecția centrală anterioară sau este o intersecție de sine stătătoare?
      În imaginea despre care dicutăm, roșu dă prioritate de dreapta celui verde și primește prioritate din partea celui albastru sau dacă este cazul respectă reguli noi dacă intersecțiea nou creată este de altă natură!
      Și să vă fie clar: PRIORITATEA DE DREAPTA = REGULA PRIORITĂȚII DE DREAPTA 😊!

      Apreciază

  4. Pingback: Cine trece primul? | EXAMEN RUTIER

  5. Pingback: Prioritate: stop – cedează trecerea | EXAMEN RUTIER

Lasă un comentariu