Cine trece primul?

Acest indicator ne avertizează că ne apropiem de o intersecție nedirijată în care se aplică regula priorității de dreapta. Teoretic se pot imagina situații cu intersecții nedirijate, în care datorită direcției de deplasare a autovehiculelor, această regulă să nu poată fi aplicată.

Mai jos sunt prezentate mai multe variante de acest fel apărute în mediile online:

Cu 3 autovehicule:

Sau cu 4 autovehicule:

În acest fel se pot inventa intersecții și cu mai multe brațe (5, 6,…, n) iar direcția celor aflați la intrarea în intersecție stabilită în așa fel încât fiecare autovehicul să fie obligat să acorde prioritate de dreapta.

La postările online de acest fel apar o multitudine de comentarii și explicații, mai mult sau mai puțin avizate, aberante, comice sau batjocoritoare care încearcă (sau nu) rezolvarea într-un fel sau altul a situațiilor prezentate.

Adevărul este că în toate imaginile de mai sus, autovehiculele din intersecții se găsesc într-o situație de nedeterminare de prioritate, adică în imposibilitatea aplicării legii.

În realitate o asemenea situație nu ar trebui să fie posibilă și nu ar trebui să se regăsească în practică (pe drumurile deschise traficului rutier). O intersecție de acest gen s-ar putea găsi într-un loc foarte izlolat (vârf de munte, margine de cătun etc) unde probabilitatea de a ajunge vehicule pe fiecare braț al intersecției în același timp, este practic nulă. În mod normal o intersecție cât de cât circulată (chiar și izolată fiind) ar trebui să fie prevăzută cu cel puțin un indicator de prioritate care să reglementeze circulația.

O altă soluțonare a situațiilor prezentate ar fi „mica înțelegere” care deși nu este o reglementare legală se mai aplică și în alte cazuri, datorită condițiilor de trafic, aglomerației, infrastructurii etc.

Pentru liniștirea celor care susțin diverse examene auto precizăm că întrebările din chestionare (indiferent de categoria solicitată) nu conțin asemenea situații confuze.

Rezolvarea nedeterminării de prioritate în chestionare se face prin schimbarea direcției de deplasare a unui vehicul, eliminâdu-se obligativitatea acordării priorității de dreapta, sau transformarea intersecției într-una dirijată:

Intersecție nedirijată. Ordinea de trecere: autovehiculul verde, motocicleta, autovehiculul roșu.
Am schimbat direcția de deplasare a vehiculul 3, spre înainte. Ordinea de trecere: 3, 2, 1.
Am schimbat direcția de deplasare a autobuzului roșu către dreapta. Ordinea de trecere: autobuzul, motocicleta, autoturismul, autocamionul.
Intersecție dirijată. Ordinea de trecere: 3, 1, 4, 2.

Citiți și:

Cine are prioritate?

Prioritate: stop – cedează trecerea

Vizitați: canalul YouTube Vasile Varga

Cărțile pentru PERMISE și ATESTATE

pot fi achiziționate aici

sau

https://www.publi24.ro/anunturi-utilizator-780966727f6a67

 din librăriile Alexandria (direct sau online)

aici

Locațiile Librăriilor Alexandia din țară sunt prezentate

aici

Ghid de pregătire progresivă

Preț: 50 lei

Cartea începătorilor isteți – Categoria B

Preț: 35 lei

Redobândirea permisului de conducere suspendat

Preț: 33 lei

Mecanică – Cartea șoferilor profesioniști – PERMISE, CPI, CPC


Preț: 65 lei

CATEGORIA C+CE – toate întrebările DRPCIV pentru permisul auto

Preț: 50 lei

CATEGORIA D ȘI ATESTATE PROFESIONALE TRANSPORT PERSOANE

Preț: 60 lei

Transport de mărfuri generale și agabaritice. Transport de mărfuri periculoase ADR

Preț: 65 lei

MANAGERI DE TRANSPORT RUTIER – Transport marfă și transport persoane

50 lei

Locațiile Librăriilor Alexandia din țară sunt prezentate

aici

Iar cărțile le puteți procura

aici

↑ Ecranul de start ↑

14 gânduri despre “Cine trece primul?

    • După cum obbservi în imaginea pe care mi-ai trimis-o, întrebarea este „Cui trebuie să dai prioritate?” și nu „Care este ordinea de trecere?”. Răspunsul este foarte corect: „celui verde”. Dacă întrebarea era pusă din interiorul oricărui vehicul din imagine, fiecare trebuia să dea prioritate celui aflat în dreapta sa în momentul intersectării.
      Nu prea ai cum să-mi garantezi că ordinea va fi BCA în intersecțiile din Germania. Dacă am vedea mai multe filmulețe cu acele intersecții și s-ar respecta întotdeauna aceeași ordine de trecere între vehicule, atunci am putea căuta vreo prevedere legală care există poate la ei. Dar dacă ordinea este aleatorie și nu păstrează mereu aceeași schemă, înseamnă că acolo primează civilizația, respectul și bunul simț care se traduc în acordarea priorităților cu „mica înțelegere” pe care am semnaltat-o și eu. DAR NU ESTE PREVEDERE LEGALĂ!
      Și de unde până unde acordarea priorității între două vehicule depinde de traiectoria pe care o urmează un terț vehicul? Cum adică odată ordinea de trecere este BAC dacă cel verde virează la stânga iar dacă virează la dreapta, se schimbă ordinea: ACB? Și mă refer la vehiculul B. Deci dacă primește prioritate de la A, el nu trebuie să mai dea prioritate lui C. Iar dacă nu primește prioritate de la A, el va da prioritate lui C. De unde ai scos „gogomănia” asta? (ca să nu-I spun altfel)
      CE PREVEDERE LEGALĂ CONDIȚIONEAZĂ ȘI MODIFICĂ ACORDAREA PRIORITĂȚILOR ÎN ACEST FEL?
      MAI GÂNDEȘTE-TE!

      Apreciază

  1. La prima intersectie ordinea este BAC.

    Intersectia este vazuta din masina C care da prioritate de dreapta,apoi cea verde(A din imagine) da prioritate de dreapta la cea Rosie (B). Si nu gasesti aceste intersectii in catune. In Germania cam orice strada cu limita de 30km/h are aceste intersectii si iti garantez ca ordinea este B A C. Daca masina Verde(A) vira la DREAPTA..atunci ordinea era ACB.

    Apreciază

  2. Hai ca te-am prins, 🙂 ca sa explicam diferenta dintre prioritatea de dreapt si regula prioritatii de dreapta. daca tot am comentat la exemplul anterior cu „5 intersectii care de fapt is 1”. O sa ne oprim la prima poza, si o sa va citez :
    „”În realitate o asemenea situație nu ar trebui să fie posibilă și nu ar trebui să se regăsească în practică (pe drumurile deschise traficului rutier). O intersecție de acest gen s-ar putea găsi într-un loc foarte izlolat (vârf de munte, margine de cătun etc) unde probabilitatea de a ajunge vehicule pe fiecare braț al intersecției în același timp, este practic nulă. În mod normal o intersecție cât de cât circulată (chiar și izolată fiind) ar trebui să fie prevăzută cu cel puțin un indicator de prioritate care să reglementeze circulația.””fals astfel de intersectii sunt des intalnite la noi , in drumul spre bunici am 3 astfel de intersectii, se numesc in primul rand intersectii nedirijate 🙂 si doar de dragul disputei 🙂 rezolvarea nedeterminarii de prioritate nu se rezolva prin schimbarea directiei de mers . eu daca vreau sa virez la stanga virez la stang (cand vreau sa fluier fluier.)oricum primul exemplu este cel mai binevenit pentru a pune capat acestei discutii privind prioritatea de dreapta. In cazul de fata ordinea de trecere conform art 57 .al. 1 spune ca cei care vin din dreapta au prioritate, cazul de fata B intra primul in intersectie(A si C). Asta se numeste prioritate de dreapta. de aici intervine art 59. al. 2. cei care vireaza la stanga acorda prioritate celor de pe contrasens (asta este regula prioritatii de dreapta) in cazul de fata nu se aplica, B odata intrat in intersectie este lasat sa isi duca manevara pana la capat, adica atat timp cat C il are pe A in dreapta , B nu mai are obligatia de a respecta regula prioritatii de dreapta. Nu este absolut nici un conflict de nedeterminare a prioritatii este pur si simplu interpretarea deficitara a 2 articole (59 al.2 si 57. al 1) foarte clar redactate in codul rutier.

    Apreciază

    • După ce că aveți o logică rudimentară, nici nu sunteți atent(ă) la ce citiți. Am scis: „Rezolvarea nedeterminării de prioritate ÎN CHESTIONARE se face prin schimbarea direcției de deplasare a unui vehicul,” Deci mă refeream la cei care compun întrebările din chestionare. Altfel în practică dacă vrei să flueri, treci prin intersecție doar că trebuie să dai prioritate de dreapta 😊.
      Legat de ce-ați scris: de unde până unde dacă B intră în intersecție (lăsat de A (conf. 57/1)) nu mai trebuie să respecte 59/2 și să-i dea prioritate lui C? Odată respectă legea și alttă dată nu? Unde scrie că dacă un vehicul (C) trebuie să dea prioritate unui alt vehicul (C lui A), pierde prioritatea pe care o are (și i-o conferă legea față de alt vehicul – C față de B)? De unde să știe B că A nu are „Cedează trecerea” și el cu C se află pe drumul cu prioritate și trebuie să-i dea prioritate de dreapta? Legile sunt clare numai că trebuie să știi să le citești și eventual să le flueri (respecți). Acordarea priorităților nu este condiționată în nici un articol de lege de ceea ce fac alții în intersecții. Aveți boală la situații conjucturale. Legile se referă strict la vehiculele în cauză și la obligațiile pe care le au acestea, fără a fi condiționate de comportamentul altor vehicule (fie el BMW sau zsmecher).
      Bazat pe raționamentul pe care l-ați făcut, de ce nu trece mai întâi A care se află în dreapta lui C (care odată intrat în intersecție nu trebuie să mai respecte nicio lege)!?
      Dar mai interesant mi se pare să comentați un pic intersecția nedirijată (sic) cu cele patru vehicule. Cine trece primul; autobuzul, autocamionul, autoturismul sau motocicleta? Grea întrebare, nu? Dacă o rezolvați pe asta mai comun câteva intersecții cu 5, 6 și mai multe vehicule. Poate le găsiți în drumul spre bunica și o să știți cum să procedați (în afară de fluerat😊).
      P.S. Gîndirea (logica) rudimentară în cazul de față, se referă la modul de înțelegere și rezolvare a situațiilor conflictuale din traficul rutier

      Apreciază

Lasă un comentariu